در بحبوحه کرونا، دولت به طور فعال اینترنت را رصد می کرد

در حالی که دولت تلاش مستمر برای تنظیم تجارب آنلاین کاربران را دارد، تعداد کاربران اینترنت در پاکستان به بیش از ۹۰ میلیون نفر و استفاده از باندپهن به ۴۲.۲ درصد رسیده است.

تارنمای دان

در حالی که دولت تلاش مستمر برای تنظیم تجارب آنلاین کاربران را دارد، تعداد کاربران اینترنت در پاکستان به بیش از ۹۰ میلیون نفر و استفاده از باندپهن به ۴۲.۲ درصد رسیده است.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰ اداره مخابرات پاکستان (PTA)، اقتصاد دیجیتال کشور پس از همه گیری کرونا رشد چشمگیری داشت. اشتراک های باندپهن  در سال مالی ۲۰۲۰ میلادی افزایش ۱۷ درصدی را نشان می دهد. در اکتبر سال گذشته تعداد مشترکان باندپهن از ۹۱ میلیون نفر فراتر رفت، در حالی که اشتراک های G4  نیز شاهد افزایش فوق العاده ۶۰ درصدی بوده است. در نتیجه استفاده از سرویس های G3 و G4 در سال مالی ۲۰۲۰ میزان به کارگیری داده ۷۷ درصد افزایش یافت.

لیکن در حالی که تعداد کاربران اینترنت افزایش می یابد، محدودیت های دسترسی به پلتفرم های دیجیتال و محتوا نیز افزایش یافته است. در همین رابطه، بیشتر عنوان شد که ۴۱۸۱۳۹  آدرس اینترنتی از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون مسدود شده است. در سال ۲۰-۲۰۱۹ تنظیم کنندگان ۲۷۹۸۶ مورد آنلاین را مسدود کردند که از آن میان ۸۱۶۱ مورد تنفرانگیز، ۶۹۱۰ مورد مغایر با اسلام، ۵۲۳۷ مورد غیراخلافی و ۵۰۵۳ مورد بر علیه امور دفاعی و نظامی را شامل می شد.

در این گزارش آمده است که اداره مخابرات پاکستان (PTA)، برای جلوگیری از پورنوگرافی، لیستی از ۲۳۸۴ وب سایت را از اینترپل بدست آورد و آنها را مسدود کرد. همچنین ده ها آدرس اینترنتی پورنوگرافی دیگر را شناسایی و مسدود کرد. تنظیم کنندگان اداره مخابرات می گویند که دسترسی به محتوای غیرقانونی از طریق شبکه های خصوصی مجازی (VPN) همچنان ادامه دارد، بنابراین همچنان وب سایت های پروکسی را نیز مسدود می کنند. اداره مخابرات پاکستان (PTA)، می گوید که در سال ۲۰۲۰ میلادی برای تطبیق محتوای آنلاین با قانون و چارچوب قانونی با پلتفرم های بین المللی شبکه های اجتماعی تعامل داشته است. اداره مخابرات پاکستان با شبکه های اجتماعیYouTube ، Tik Tak، Bigo، PUBG و اپلیکیشن های دوست یابی در ارتباط بود تا بلافاصله محتوای پورنوگرافی، غیراخلاقی و نفرت انگیز را در پاکستان مسدود کند.

در بحبوحه کرونا، دولت به طور فعال اینترنت را رصد می کرد

همچنین یک پورتال آنلاین برای تمام ذینفعان ایجاد شده است تا شکایات خود را در حیطه و دامنه کار مربوطه ارائه دهند. در حال حاضر ۳۴ ذینفع (از جمله ایالتی و سازمان های دولت فدرال) محتوا را کنترل و شناسایی می کنند.

طبق "سیاست مخابرات ۲۰۱۵"  اداره مخابرات پاکستان وظیفه دارد یک چارچوب نظارتی برای خدمات رسانه ای برتر (OTT) ایجاد کند که جایگزینی جزئی یا کامل برای خدمات متعارف مخابراتی مجاز می باشد. اداره مخابرات می گوید مشاوره هایی را با ذینفعان مختلف از جمله اپراتورهای مجاز، ارائه دهندگان خدمات رسانه ای برتر (OTT) از جمله گوگل و فیس بوک و آژانس های اعمال قانون در مورد موضوع و چارچوب نظارتی آغاز کرده است. پیش نویس آن با توجه به بازخورد دریافت شده از ذینفعان تهیه خواهد شد.

اداره مخابرات می گوید که در حال تدوین مقررات امنیتی داده های مخابراتی و زیرساخت های مهم است که موجب بهبود امنیت بخش مخابرات در پاکستان خواهد شد. نکات برجسته این چارچوب شامل امنیت سایبری، امنیت فیزیکی و محیطی، نظارت، حفاظت از بدافزار، حفاظت از داده ها، مدیریت زیرساخت های مخابراتی مهم، مدیریت حوادث امنیت سایبری، مدیریت تداوم خدمات و امنیت سایبری و اطلاعات محرمانه است. بر اساس این گزارش، روند مشاوره به پایان رسیده است و انتظار می رود که آیین نامه مذکور در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ نهایی شود.

در سه ماهه آخر سال مالی ۲۰۲۰ میلادی، علی رغم مشکلات ناشی از کووید-۱۹ اشتراک های باند پهن از ۸۳ میلیون نفر فراتر رفت و ۱۷ درصد افزایش داشت.

همزمان با اعمال محدودیت ها در کشور، ترافیک داده های گوشی های همراه در پاکستان حدود ۲۲ درصد افزایش یافت، به ویژه در مناطقی که شبکه های ثابت وجود دارد.فناوری نقش مهمی در واکنش دولت به اپیدمی جهانی داشت و در مارس سال گذشته دولت برای ردیابی تعداد بیماران کووید به ردیابی تماس تلفنی متوسل شد. براساس گزارش اداره مخابرات، بین ماه مارس و ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱ میلیارد و ۸۴۳ میلیون پیام کوتاه برای کاربران تلفن همراه ارسال شد، که این تعداد شامل بیش از ۱ میلیون پیام هشدار دهنده به مسافران و افراد مظنون به ویروس کرونا بود.

کد خبر 9296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =